Het is nu nog goed gebruik dat ieder type auto (of vergelijkbare types)
gemaakt worden vanaf een eigen, uniek platform. Vanaf 4 september begint
Volkswagen echter met het gebruiken van een Modularer Querbaukasten (MQB)
platform waarop veel meer verschillende type auto’s in elkaar gezet kunnen
worden.
Het komt er simpel gezegd op neer dat Volkswagen met een aantal standaard
componenten in de toekomst meer dan 40 verschillende kleine en middenklasse
wagens van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda van dezelfde band wil laten
rollen.
Lakmoesproef
Of dit werkt zal in de nabije toekomst duidelijk worden. De lakmoesproef voor
het nieuwe platform zal in september plaatsvinden wanneer Volkswagen start
met de fabicage van de nieuwste versie van de Volkswagen Golf, de Golf 7.
Door te starten met de productie van misschien wel het belangrijkste type
wagen voor het concern vanaf dit nieuwe platform, neemt Volkswagen wel een
risico. In Wolfsburg zullen ze dus wel in spanning uitkijken naar de eerste
resultaten.
Risico’s
Als de nieuwe manier van auto’s bouwen naar behoren werkt, zal het de
Volkswagen Groep een concurrentievoordeel opleveren. De tijd die het kost om
een auto te maken wordt door de introductie van het nieuwe MQB-platform met
30 procent verkort. Bovendien wordt de productie van auto’s door het nieuwe
platform naar schatting 20 procent goedkoper.
Helemaal zeker dat het nieuwe productieplatform vrij is van kinderziekten weet
nog niemand. Tegen Financial
Times Deutschland laat een ingewijdde weten: "als er iets misgaat,
is het al snel kritisch". Het project zou wellicht te complex geworden
zijn. Het risico bestaat dat er assemblagefouten gemaakt zullen worden met
eventuele terugroepacties tot gevolg. Of de productiecapaciteit kan
achterwege blijven. Door juist met het boegbeeld van Volkswagen – de Golf –
te starten, neemt de autobouwer een gedurfde stap.
Strategie 2018
Risicovol of niet, het proceren van steeds meer verschillende auto's vanaf het
nieuwe MQB-platform is een belangrijk onderdeel van de strategie
van Volkswagen voor 2018. Het concern heeft de ambitie om in 2018
wereldmarktleider te worden en meer dan 10 miljoen auto’s per jaar te
verkopen.
Door meer verschillende wagens vanaf hetzelfde platform te produceren, creëert
Volkswagen meer flexibiliteit en kan het beter inspelen op de behoefte van
klanten naar specifieke typen wagens. Bovendien zullen de kostenbesparingen
helpen bij het doel om meer te verdienen per verkochte auto en om
marktaandeel van concurrenten als General Motors af te snoepen.
Of de introductie van de nieuwe manier van auto’s bouwen een succes is, zal
een belangrijke indicator zijn voor de vraag of Volkswagen zijn ambities
voor 2018 waar kan maken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl